Klagomålshantering

Huvudmannen ska enligt Skollagen 4 kap 8 § ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda synpunkter och klagomål kring utbildningen. Edens förskola, skola och fritidshem arbetar med ett systematiskt kvalitetsarbete för att förbättra kvalitet och resultat.

Edens styrelse tog 2012-02-28 beslut om Edens systematiska kvalitetsarbete och styrelsen beslutade 2012-04-10 rutiner för klagomålshanteringen. Skolan/förskolan ska vidta åtgärder om det visar sig att det finns brister i verksamheten och eventuella klagomål skall också tas med i förskolans/skolan systematiska kvalitetsarbete.

Klagomålen ska ske skriftligt på avsedd blankett:
► Klagomålshanteringsblankett

Gör så här:
Om du inte är nöjd med den verksamhet vi bedriver eller av annan anledning inte vill framföra synpunkterna direkt till berörd personal eller ansvarig rektor och förskolechef kan du skriftligen framföra klagomål. Se anvisad blankett ovan.

Rektor/biträdande rektor samlar in klagomålet. Klagomålet kan också läggas i den vita postlådan in till rektorsexpeditionen.

Klagomålen skall vid nästkommande styrelsemöte (huvudmannen) redovisas och den som klagat skall få en återkoppling om att klagomålet tagits emot och om vilken åtgärd som kommer att/har vidtagits.